Autoři

Jan Světlík

Vojtěch Šedý

Filip Šefl

Lukáš Foltýn

Jakub Hlaváč

Lokalita

Jablonec nad Nisou

Klient

Město Jablonec nad Nisou

Stav

2023 soutěžní návrh

Spolupráce
No items found.

situace a místo 

Náš návrh svým vstupním průčelím (veřejná tvář) dává novou identitu své části Rybářské ulice, vstupuje do dialogu s domy na její protější straně a zároveň situováním delšího křídla podél ulice U Přehrady jasně vymezuje vnitřní svět dětí (intimní tvář) - svět tříd a zahrady. Svět školky - třídy a společná zahrada je od frekventované ulice U Přehrady záměrně odkloněn. Všechny třídy se dívají do jednoho společného prostoru - parku. Celý tento prostor lze přehlédnout. Přechod zevnitř ven je usnadněn jak je to jen reálně možné. Jednotlivé třídy jsou více intimními prostory pro menší skupiny - ale zahrada je „hrou na velký svět“ ve kterém potkáváme děti z jiných oddělení, svět, ve kterém se toho hodně děje, kde můžeme mnoho zažít. Stavba o sobě na první pohled říká, že patří do Rybářské ulice. Tam má obrácené své hlavní vstupní průčelí. Do této ulice se školka intenzivně dívá svými okny v obou patrech. Zatímco směrem k ulici U Přehrady se staví bokem - ne zády, ale bokem. Stavba o sobě tedy i směrem k přehradě dává jasně vědět, z podélné chodby delšího křídla je i sem výhled. 

Přiklánění, pozornost a odklon mají jemné valéry - nejde o vytváření barier, striktní vymezování “světů za zdí”.

vnitřní členění 

Výrazné převýšení pozemku - celkem téměř 10 metrů na celou jeho délku a také představa o tom, jaká situace nastane po zbourání stávajících staveb nám byly vodítkem v uvažování. Centrum spodního podlaží - tělocvičnu tedy umisťujeme do místa, kde nyní stojí stávající hospodářský pavilon se zásobovací rampou - nejníže postavená část současné školky. Pro tělocvičnu tedy nebude potřeba výrazně snižovat terén. Tělocvična se na místě původního pavilonu stává centrálním prvkem uliční scény. Její strana do ulice je výrazně prosklená. Je vidět z ulice dovnitř a obráceně - v tělocvičně jsme zároveň v ulici. Sounáležitost s ulicí jsme chtěli posílit i tím, že nutný výškový přechod úrovně tělocvična a ulice je pojednán jako vnější pobytové schodiště.  Při pohledu z ulice po stranách tělocvičny je vlevo provoz kuchyně a vpravo sborovna učitelek, v zadní části spodního podlaží jsou zázemí skladů a technologické prostory. Terén postupně stoupá a přirozeně po něm roste i stavba. To co je horním podlažím z ulice, je tedy ze zahrady přízemím, které navíc vzhledem ke svažitosti terénu má dvě různé výškové úrovně. Zde jsou do půdorysu ve tvaru velkého „L“ umístěny všechny třídy. Třídy se dívají do společné zahrady, strany stavby do obou ulic v hlavním podlaží jsou vlastně ochozem všechny třídy spojujícím. Na nároží do tohoto ochozu je vpletena keramická dílna, skleněnými příčkami pohledově propojená s navazujícími komunikačními prostory. 

Dvě třídy jsou v „příčném“ křídle podél Rybářské ulice, 4 oddělení se táhnou podél ulice U Přehrady. 

třídy 

Každá třída má své vlastní hygienické zázemí a vlastní šatnu. Má intenzivní výhled a možnost výstupu do zahrady - přesněji řečeno na krytý pás terasy mezi třídou a zahradou. Učitelé si mohou v případě potřeby vybrat, jestli děti na terasu mohou chodit přímo - na kryté terase může probíhat část výuky, práce nebo her. Nebo je možné jít přes šatnu - pobyt v zahradě. S ohledem na celkovou velikost stavby a její pokud možno úsporné umístění na pozemku jsme se rozhodli pro situování jídelní a pracovní části třídy mezi herní - odpočinkovou část a koridor přístupové chodby. Tato část má intenzivní denní světlo přicházející střešními světlovody. Přes herní část má průhled do zahrady a okny ve vnitřní příčce i průhled do ochozu - potažmo částečně i do uličního prostoru. Jde o záměrné pohledové propojení světa venku a světa uvnitř a různou atmosféru prostorů - střídání denního světla přicházejícího okny a horního světla ze střešních světlovodů. Mezi třídy jsou vloženy pracovny učitelů a sklady učebních pomůcek - vždy společně pro dvě sousední třídy. 

tektonika stavby

Když se řekne ‚‚ jablonecká školka‘‘ nepředstavíme si určitě bílou čistou krabičku. Jablonec má bohatou městskou krajinu měkkých vysokých střech. Pokoušíme se na to reagovat. Uliční vstupní strana má výraznou římsu a šikmou střechu, které stavbě dávají komponovaný vzhled. Ve směru průběhu půdorysných křídel stavby jde o střídání několika čistých těžkých hladkých objemů - ‚‚kamenů‘‘ - nízkých věží, které jsou propojeny lehkými ochozy - ochozy jsou na kamenech ‚‚zavěšeny‘‘ nebo v případě nároží jimi podepřeny. Těžké části - kameny - mají plné zdi bez oken a denní světlo do nich padá zhora. Naopak ochozy mají průběžný výhled do prostoru města - na vstupním průčelí více velkorysý, na severní straně úspornější (tepelné ztráty, ale i hierarchizace pohledů). Vzhledem k velikosti stavby - její délce - považujeme za žádoucí, aby stavba byla podélně jednoznačně členěná. Stavba nemá působit smutně - má být lehká a otevřená, ale má z ní dýchat i pocit bezpečí.

konstrukční řešení

Všude jinde ve světě by mohlo s mnoha výhodami jít o dřevostavbu. V ČR to ale není možné. Nosná konstrukce školky je kombinace cihelných keramických zdí a ŽB nosného skeletu s betonovými stropy a litými ŽB sloupy. Nenosné vnitřní stěny budou akustické lehké SDK příčky dimenzované na požadovanou požární odolnost a akustický útlum. 

materiálové řešení 

Na fasádách kombinujeme Jablonecké materiály - to co vidíme kolem. Tedy omítky různých hrubostí, dřevo a kov. Barevné řešení by jistě doznalo dalšího vývoje v rozhovoru s dětmi i učiteli. Šlo nám o to, aby školka byla příjemná pro děti i dospělé - tedy měla “dobrou míru”. 

zahrada 

Zahrada je především intenzivně pobytovým prostorem pro děti. Jde o to stimulovat společnou hru, setkávání, poznávání, dovádění - vybíjení energie i soustředěnou činnost. Zažít přírodní živly v míře pro děti přístupné. Listnaté stromy dají zahradě potřebný stín v horku. Travnaté plochy budou kombinací stříhaného tráníku pro pobyt dětí a divoké louky - pozorování motýlů a květů. 

dopravní řešení Rybářské ulice 

Vytváříme malé ‚‚vstupní školkové náměstíčko‘‘. Rozumíme požadavku na kryté parkovací stání a pokud se to ukáže jako jednoznačně žádoucí, jsme připraveni do tohoto prostoru ulice doplnit parkovací přístřešek, který by mohl mít i další občasné příležitostné komunitní funkce. Celý uliční prostor v Rybářské ulici před školkou bude pojat jako obytná zóna a bude zachována jednosměrnost provozu. Vytváříme 10 příčných parkovacích stání pro zaměstnance na uliční straně školky, ostatní parkování budou podélná místa na protější straně. Zásobování a odvoz odpadů je umístěn v levé části průčelí. Pobytovou plochu před tělocvičnou a hlavním vstupem je možné částečně ochránit nízkými sloupky - v nezbytném rozsahu. Za klíčové považujeme vysazení nových stromů, které budou dávat stín a posílí identitu místa. Servisní vjezd do zahrady pro údržbu bude zachován z ulice U přehrady. 

Každé skutečné dobrodružství
vzniká nárazem fantazie na skutečnost.
Karel Čapek